Fascia, tot voor kort onderschat

In de afgelopen tijd zijn er veel studies geweest naar dit bindweefsel, het blijkt toch een sterkere invloed op de gezondheid van het lichaam te hebben dan men dacht. We leren allemaal dat het lichaam uit onderdelen bestaat, deze onderdelen (organen, orgaanstelsels) zijn weer verbonden door bindweefsel die de boel bij elkaar houden. Want we kunnen het lichaam niet als onderdelen uit elkaar laten vallen omdat bindweefsel het samen houdt. Dit bindweefsel is fascia, pezen en banden en rondom spierweefsel.

De onderhuidse fascie heeft als functie het vasthouden van lichaamsvet en water, en het geeft doorgang aan zenuwen en bloedvaten. In sommige delen van het lichaam omvat het spieren die de beweging van de huid toelaten.

De diepe fascie ligt dieper in het lichaam dan de onderhuidse fascie. Het maakt beweging van spieren mogelijk, en, net als bij de onderhuidse fascie, geeft het doorgang aan zenuwen en bloedvaten. Op sommige plaatsen in het lichaam verzorgt het bevestiging voor spieren en vangt het in enige mate schokken op.

De verbindende fascie ligt tussen de diepliggende fascie en de membranen die rond de lichaamsholten liggen. Het overbrugt de mogelijke ruimte tussen de diepe fascie en de membranen, het geeft flexibiliteit en maakt beweging van de interne organen mogelijk.

Waar bevindt fascia
Fascia ligt om de organen, spiervezels en botten. Als je alles uit het lichaam haalt, behalve de fascia, zou je een mooie 3D opname hebben van het lichaam.

Hoe onderhoud je fascia
Fascia behoort ‘vloeibaar’ te zijn, eigenlijk meer, goed gehydrateert. Als de hydratatie goed is, is het veerbaar en beweeglijk. Veerbaar net als een natte spons die je samenknijpt en als vanzelf weer terug komt bij loslaten in zijn eigenlijke vorm.
Om dit te behouden spelen verschillende factoren een rol;
– drinken
– bewegen
– voeding
Zoals we weten is drinken een must om het lichaam onder meer de kans te geven alle afvalstoffen goed uit de cellen te spoelen.
Voeding is nodig om alle vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen binnen te krijgen zodat een lichaam in staat is gezond en ten volle te groeien en zichzelf in stand te houden.
Bewegen is een must omdat het lichaam anders verstijft, de spieren en de gewrichten. Maar ook om de werking van de stelsels, ook onderling, te optimaliseren.
Bewegen is onderdeel van een gezonde fascia, alleen lopen is niet voldoende, bewegen in verschillende tempo’s om alle fascia goed te activeren zodat ze niet gaan ‘plakken’. Beweeg je eenzijdig dan doe je andere fascia tekort en ontstaat stijfheid of erger, erosie ervan wat weer artritis veroorzaakt. Nog steeds in het achterhoofd houdend, fascia ligt om spiervezels, pezen en gewrichten.

In rust hydrateert de fascia weer, dus verschillende ritmes van activiteit met daartussen pauzes, geeft de fascia de kans te hydrateren. De veer kan niet altijd gespannen staan.
Als je dit alles omzet naar het rijden dan begrijp je dat wisseling van tempo’s, wendingen en onderdelen van de dressuur een goede ondergrond is voor gezonde fascia in je paard.

Te zwaar trainen, te onregelmatig trainen, te eenzijdig trainen zijn negatieve invloeden op de fascia, dus spieren en pezen en gewrichten.
Zorg voor balans en regelmaat in je rijden.
Als je ‘wijzer’ wordt in het begrijpen van het lichaam van een paard, waar de druk, de tekorten of het teveel ligt, kan het zo zijn dat er toch achterstallig onderhoud van het spierstelsel ligt in het paard.
Dit kan  het beste uitgelegd worden in het volgende;

Wanneer je als jong mens weleens een stijve nek gehad hebt en er niets aan gedaan hebt, omdat het vanzelf weer over ging, kan het zo zijn dat je veel later niet alleen je nek maar ook je schouders zeer gaan doen. Zonder aanwijsbare reden. Ook dit gaat over want je bent een jonge blom en nog soepel en alles herstelt gewoon sneller als je jong bent.
Oke, dan ben je een twintiger en verdorie, krijg je niet alleen last van je nek, je schouders maar ook je onderrug gaat zeer doen.
Dit is het sneeuwbal effect van ‘zieke’ fascia, zo ‘loopt’ het verder door je lichaam en je begrijpt maar niet waar dit vandaan komt. Het is achterstallig onderhoud van fascia.

Foto 1
Hier zie je dat fascia om spiervezels ligt. Bij rekken en strekken is niet de spier die aan het werk is maar, de fascia worden gestrekt en gerekt; in beweging gezet zodat er geen verklevingen ontstaan. Maar ook tussen de organen wordt fascia in beweging gezet om verklevingen tegen te gaan.
spier

Foto 2
Hier zie je fascia aan het werk. Hier zie je dat er geen verkleving is, de vezeltjes van de fascia gaan als een netwerkje uit elkaar.
fascia

Massage en myofascial release
Wanneer je masseert, masseer je de spieren los van elkaar, zorg je voor een betere doorbloeding, bij myofascial release masseer je de fascia. Zo simpel als het klinkt, zo intensief is een behandeling.
Bij een behandeling komen er ook een soort van yoga oefeningen om de hoek kijken om de fascia weer de kans te geven zich te herstellen. Want dat is het mooie van massage, myofascial release en acupressuur, het lichaam krijgt de kans om het eigen zelfherstellend vermogen weer te optimaliseren.

Tijdens de cursussen wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed. Je leert het lichaam van je paard beter begrijpen, je eigen invloed op je paard beter begrijpen en je paard gaat beter in zijn vel zitten, letterlijk!

Bronnen
Robert Schleip et al., Fascia: The Tensional Network of the Human Body (Elsevier, 2012), 77
Equine structural Intergration

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *